zaterdag 13 augustus 2016

Zoeken op meerdere criteria


Update: Er is een nieuw blog over Zoeken op meerdere criteria die ook nieuwe mogelijkheden van Excel 2019/365 bevat. Deze is hier te vinden.

Meestal wordt er in Excel bij "zoeken" gedacht aan =VERT.ZOEKEN() en =HOR.ZOEKEN(). De gevorderde gebruiker weet dat er een flexibelere manier is via =INDEX() en =VERGELIJKEN(). Bij deze manier van zoeken, zoek je op één waarde in een tabel. Maar hoe zoek je op meerdere voorwaarden?

Daar zijn door experts meerdere oplossingen voor gevonden die ik hieronder weergeef. Op een zoektocht over het internet kwam ik meerdere oplossingen tegen. De oplossingen die mij aanspraken heb ik hieronder weergegeven.
Als je moet zoeken naar een tekst in een tabel die aan meerdere voorwaarden in verschillende kolommen moet voldoen, dan kun je een hulpkolom maken waarin de teksten uit de verschillende kolommen aan elkaar worden geknoopt met het &-teken. Dan kun je met =VERT.ZOEKEN() alsnog naar één waarde zoeken. Maar zonder zo'n hulpkolom kom je al vlug uit op een matrixformule. Een matrixformule herken je aan de accolades om de formule en deze accolades typ je niet in maar ontstaan als je de formule invoert en afsluit met Cntrl+Shift+Enter.
Zoeken naar getallen kan ook met =SOMMEN.ALS() en =SOMPRODUCT(). Hiervan heb ik gelezen dat dit eigenlijk ook matrixformules zijn die door Microsoft zijn toegevoegd aan de gewone formulelijst.
De formule +ZOEKEN() is een andere uitzondering, Deze formule zoekt naar de laatste waarde die voldoet of lager is dan de zoekwaarde. Zie mijn blog over deze Zoek-formule.

In onderstaande afbeelding staat alles vermeld over de formules. Linksboven staat de tabel met gegevens waarin gezocht moet worden. In het groene gedeelte er onder staat aangegeven welke namen ik heb ingevoerd en welke gebieden daar bij horen. Deze namen gebruik ik in de formules.
In het oranje gedeelte staan de teksten waarop gezocht moet worden.
In het blauwe gedeelte staan de uitkomsten van de formules. De beschrijving van de formules staat er naast. Als de tekst niet goed te lezen is, klik dan op de foto om deze op ware grootte te zien.


Een voorbeeldbestandje kun je HIER openen (en opslaan via Bestand>Downloaden)
En is iets niet duidelijk, stuur dan een berichtje via het contactformulier van mijn website.