zondag 21 januari 2024

Zoeken op meerdere kolommen met één formule

 Met de dynamische functie Filter kunnen gegevens gefilterd worden op ingevoerde zoekgegevens. Maar er kan ook mee eenvoudig gezocht worden in meerdere kolommen.


Deze kennis heb ik opgedaan via zo'n kort filmpje op Linkedin over Excel. Deze vond ik bij Prince Owems uit Canada en ik vond de oplossing zo mooi, dat ik de formule getest heb in de nederlandese versie en dit sluit mooi aan bij mijn vorige post waar de ingevoerde worden weergegeven met voorwaardelijke opmaak.

Met dezelfde gegevens als uit de vorige post heb ik een tabel gemaakt. Cel K3 heb ik als zoekveld aangemerkt waarin tekst of getallen ingevoerd kunnen worden waarop gezocht moet worden. 

Met in cel J6 onderstaande formule worden de gegevens weergegeven die in minstens één van de kolommen worden gevonden. Uiteraard kan er ook op minder kolommen gezocht worden. Dat is eenvoudig aan te geven door meer of minder kolommen aan elkaar te koppelen in de Vind.spec-functie.

Formule met Tabel-kolommen:
=FILTER(Tabel1;ISGETAL(VIND.SPEC(K3;Tabel1[Voornaam]&Tabel1[Achternaam]&Tabel1[Straatnaam]&Tabel1[Huisnr]&Tabel1[PC-nr]&Tabel1[PC-letters]&Tabel1[Plaats]));"")

Formule met celverwijzing:

=FILTER(B6:H17;ISGETAL(VIND.SPEC(K3;B6:B17&C6:C17&D6:D17&E6:E17&F6:F17&G6:G17&H6:H17));"")