dinsdag 9 januari 2018

Namen, Verwijzingen en Type namen

Namen kunnen in Excel de formules een stuk leesbaarder maken. =NettoBegroting*(1+BTW) is een stuk duidelijker dan =Begroting!AB1234*Blad2!H5.
Maar een naam kan naar verschillende onderdelen verwijzen en hoe je dit inzichtelijk maakt zie je in deze blog.

Namen kunnen naar de volgende onderdelen verwijzen:

  • Cel
  • Gebied
  • Cel of gebied in ander bestand
  • Getal
  • Tekst
  • Formule
  • Een andere naam
En daarnaast kan het zijn dat de verwijzing niet meer bestaat. Als verwezen wordt naar een cel en de betreffende cel is verwijderd, dan blijft de naam bestaan en vermeld de verwijziging de fout "#VERW!".

Voor een bestand die ik aan het maken ben om een reeks Excel-bestanden te analyseren wilde ik graag tellen hoevaak een naam verwees naar een formule of naar een ander bestand. En als je dan daar mee aan het spelen bent, dan komen de andere mogelijkheden ook voorbij. 
Maar het lukte mij niet volledig om dit goed werkend te krijgen en dus stelde ik de vraag op LinkedIn waar ik goed geholpen ben. Vooral het voorbeeldbestand van Imed Ghorbel uit Tunesia heeft mij op het idee gebracht om bijgevoegd bestand te maken.

Wat moet je doen: Dit bestand openen en op de "Start"-button klikken. Er wordt je gevraagd welk bestand met namen je wilt evalueren en even later heb je een mooie tabel met alle informatie.


Het bestand kun je HIER downloaden.
En is iets niet duidelijk, stuur dan een berichtje via het contactformulier van mijn website.